duminică, 25 mai 2014

STRATEGII PENTRU IMPLEMENTAREA SCHIMBĂRII INSTITUŢIONALE


STRATEGII PENTRU IMPLEMENTAREA SCHIMBĂRII INSTITUŢIONALE ÎN
VEDEREA EVALUĂRII ÎNVĂŢĂRII,
A PROFESORILOR ŞI
A INSTITUŢIEI

DĂNUŢ BĂRCĂCIANU şi FLORIN ORODAN

CAPITOLUL I.
Definirea problemei.

Evaluarea instituțională este un demers ce asigură verificarea calității și eficienței învătământului la toate nivelurile unei instituții de educație, în special cu privire la predare și învățare. Ea vine în sprijinul mentinerii calității si standardelor educaționale pe care instituția le oferă.
Este de regulă o inițiativă a managementului institutiei respective, deliberată și planificată, menită să construiască un plan de actiune pentru atingerea în condiții optime si de maximă performanță a obiectivelor propuse, precum si împlinirea nevoilor beneficiarilor de servicii educaționale din școala sau universitatea respectivă.
Este întotdeauna nevoie de o echipă managerială și conducătoare, suficient de pregătită pentru a putea valorifica raportul si rezultatele unei evaluări institutionale obiective.
Evaluarea institutională nu este nici audit nici acreditare. Ea se aplică pentru  consolidarea capacității instituționale de dezvoltare , pentru demararea proceselor de schimbare instituțională precum si pentru îmbunătățirea si orientarea managementului instituțional.
Evaluarea sprijină instituțiile  în îmbunătățirea furnizării serviciilor educationale de calitate precum  formarea unui  management strategic prin vizat recomandări. Ea furnizează politici de dezvoltare si îmbunătățire prin intermediul rapoartelor întocmite la finalul evaluării.
Evaluarea instituțională este  întotdeauna orientată spre interesele instituției  și ea are loc în primul rând în lumina propriei misiunii și a obiectivelor acesteia. Evaluarea institutională nu are rol comparativ.
Desfășurarea unei evaluări instituționale nu este un moment în timp ci este un proces ce se desfășoară continuu și care urmează de regulă următoarele etape:
-       Autoevaluarea
-       Evaluarea propriu zisă : două sau trei vizite ale echipei de evaluatori
-       Raportul comisiei de evaluare cu recomandări si sugestii
-       Post evaluarea ( sau follow up)
Urmând etapele de mai sus , evaluarea poate identifica, punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările.

CAPITOLUL II.
Revizia literaturii.

Cele mai multe documente  si cercetări de evaluare institutională sunt de acord că aceasta trebuie să cuprindă următoarele etape  cu procedurile și strategiile specifice:

Autoevaluarea
Autoevaluare este o perspectivă colectivă asupra funcționării instituției și în același timp o modalitate de prezentare a instituției respective printr-un un proces care implică toți  membrii.
Autoevaluarea a devenit rapid o parte majoră în asigurarea succesului în dezvoltarea educațională ( Funda și McNamara ,2013). Ea oferă posibilitatea schimbării prin reflectie personală. (EUA, 2013)
Autoevaluarea va fi analitică, evaluativă si sintetică. Instituția  va constitui un grup de autoevaluare capabil să aplice  SWOT și să  analizeze calitatea si managementul strategic ( sau strategiile de management).
Iată mai jos o serie de întrebări care trebuiesc adresate într-un chestionarul de autoevaluare: Cu ce se ocupă institutia? Care sunt normele, valorile , țintele ? Cum își atinge institutia tintele? Are un plan strategic , formulat clar și în concordanță cu misiunea ei? Are institutia politici de recrutare si pregătire a personalului? În ce măsură activitățile întâlnesc obiectivele? Are suficiente fonduri pentru atingerea obiectivelor? Are instituția un management clar? Ce schimbări si ce îmbunătățiri se fac? (Loukkola, 2012).
Autoevaluarea trebuie să aibă loc regulat si periodic, pentru a forma institutiei o gândire corectă despre evaluare ( Dongmei si Jiangbo, 2009).
Faza autoevaluarii nu va complica demersurile de dezvoltare instituțională, cu cerinte mai multe sau alocări de fonduri ci va ajuta scoala să determine ce este și ce nu este esențial, să elimine strategiile ineficiente și să simplifice sarcinile de lucru ( Mann și Smith, 2013)

Evaluarea
Potrivit unor autori, procesul evaluării începe cu o autoevaluare la  sfârșitul căreia comisia va întocmi un raport cu rezultatele obținute pe care-l va trimite echipei evaluatoare ( EUA, 2013). Apoi comisia va face evaluarea in mai multe etape (începând cu autoevaluarea).
Câteva principii ar trebui să definească evaluarea instituțională,  de-a lungul întregului proces (Martin, 2010):
-       Principiul unității și raționalizării
-       Principiul integrării surselor de informație
-       Principiul îmbinării calității și cantității
-       Principiul caracterului sistematic și progresiv al evaluării
Echipa de evaluare  poate fi  formată din rectori şi prorectori (activi sau foşti), studenți şi  specialisti cu experienţă deosebită în învăţământ. Membrii echipei oferă o perspectivă si funcție de initiatorii evaluării ei provin dinafara institutiei evaluate ( EUA, 2003).
            Evaluarea trebuie să fie constructivă și se va face atat la studenți care reprezintă cheia evaluării( Leitea, Santiago, Sarricob,  Leitec și Polidoria, 2006), la staf-ul academic cât si la cel ne-academic.
Programele de evaluare țin seama și de aspectul etic al evaluării, evitându-se cu strictețe transformarea evaluării într-un instrument de manipulare, control si opresiune sau prezentarea partială a rezultatelor, ori atribuirea lor unei singure peroane sau grup restrâns( Guera, 2000).
Deasemenea, evaluarea se  concentrează pe procesele şi structurile instituţionale de luare a deciziilor şi pe eficienţa dezvoltării strategice. Se au în vedere toate procesele ce definesc activitatea universităţii: procesele de management, procesele de bază – educaţie şi cercetare ştiinţifică și  procesele suport. ( IEP)
Întâlniri sunt confidentiale și discrete (fie doar cu studentii sau cu părintii),  sunt interactive – nu se practică discursuri formale. Trebuie subliniat faptul că principala preocupare a echipei este de a sprijini universitatea şi de a fi constructivă în observaţiile formulate. ( Vincent, 2010).
Membrii echipei vor fi pregătiţi pentru a conduce discuţii cu diferite grupuri ţintă din cadrul instituţiei, pe baza unui set de întrebări dinainte pregătite.
 
Finalizarea procesului de evaluare
Procesul de evaluare ar trebui să se finalizeze cu concluziile şi recomandările formulate de echipa de evaluatori care sunt incluse în raportul ce va fi prezentat instituţiei şi, ulterior, publicat pe site-ul instituției respective ( Loukkola, 2012).
Prezenţa pe site-ul instituției a raportului instituţiei ce a parcurs procesul de evaluare internaţională reprezintă un plus în ceea ce priveşte vizibilitatea şi credibilitatea serviciilor educaționale.
În urma procesului de evaluare instituția ar trebui să beneficieze de : o mai clară înțelegere a obiectivelor si realizărilor, feedback constructive, o mai bună implicare si dedicare, motivare pentru o performanță mai bună și atingerea misiunii finale (Vincent, 2010).
Deasemenea în urma evaluării,  o echipă se va ocupa să urmărească rezultatele evalurii si implementarea schimbărilor. 

CAPITOLUL III.
Soluţii.

Evaluarea unei instituţii este un proces foarte complex care trebuie să ţină cont de mai mulţi factori. Datorită acestui fapt, soluţiile de evaluare propuse vor fi împărţite în mai multe domenii, după cum urmează:

1.     Misiunea şi eficienţa instituţiei
Fiecare instituţie de învăţământ are o misiune, iar eficienţa instituţiei se reflectă în modul în care studenţii sunt aduşi în situaţia de a atinge obiectivele pe care aceasta şi le-a propus.
A.    Misiunea
O instituţie şcolară are o declaraţie de misiune prin care sunt exprimate propunerile educaţionale, categoria de studenţi căreia se adresează şi angajamentul în ceea ce priveşte învăţarea studenţilor.
Declaraţia de misiune este aprobată de bordul de conducere şi publicată.
Misiunea instituţiei este centrală în planificarea instituţională şi în luarea deciziilor.
B.    Îmbunătăţirea eficienţei instituţionale
O instituţie şcolară face eforturi conştiente pentru a produce şi susţine învăţarea studenţilor, a măsura învăţarea, a urmări cât de bine se desfăşoară aceasta şi pentru a face schimbări în vederea îmbunătăţirii învăţării studenţilor.
Instituţia îşi organizează procesele cheie şi alocă resurse pentru susţinerea procesului de învăţare.
Instituţia îşi demonstrează eficienţa prin evidenţa realizării de către student a rezultatelor învăţării şi evidenţa instituţiei şi a performanţei programului.

2. Programele şi servicile pentru a învăţa ale studentului
Instituţia de învăţământ oferă programe de înaltă calitate, servicii pentru susţinerea studenţilor, servicii precum accesul la bibliotecă şi susţinerea învăţării prin care să se faciliteze atingerea de către studenţi a rezultatelor propuse. De asemenea, instituţia oferă un mediu propice învăţării pentru toţi studenţii.
A. Programe de instruire
Instituţia oferă programe de instruire de înaltă calitate în diverse câmpuri de studiu care culminează cu absolvirea studenţilor, oferirea de diplome, acreditări, certificate, angajări sau transfer la alte instituţii de educaţie superioară compatibilă cu propria misiune.
B. Servicii de suport pentru studenţi
Instituţia recrutează şi admite diverşi studenţi care sunt capabili să beneficieze de programele ei, în acord cu misiunea asumată. Sunt identificate nevoile studenţilor şi este îmbunătăţit mediul în care se desfăşoară învăţarea. Întregul drum al studentului prin experienţa instituţională este caracterizat de preocuparea pentru accesul, progresul, învăţarea şi succesul acestuia.
C. Servicii de suport pentru bibliotecă şi învăţare
Biblioteca şi celelalte servicii pentru sprijinirea învăţării studenţilor sunt suficiente pentru susţinerea programelor de instruire şi a celor intelectuale, estetice şi culturale oriunde şi oricând sunt oferite. Aceste servicii includ biblioteca, mentoratul, centrele de învăţare, labolatoarele cu computere, precum şi dezvoltarea şi practicarea noilor tehnologii.

3. Resurse
Instituţia îşi foloseşte în mod efectiv resursele umane, materiale, tehnologice şi financiare pentru a-şi atinge obiectivele educaţionale, incluzând rezultatele declarate ale învăţării studentului şi creşterea eficienţei instituţionale.  
A. Resurse umane
Instituţia angajează personal calificat pentru a susţine serviciile şi programele de învăţare ale elevilor şi pentru a creşte eficienţa instituţiei. Personalul este tratat echitabil, este evaluat regulat şi sistematic şi are oferite oportunităţi pentru dezvoltare profesională. Planul resurselor umane este integrat în planul instituţiei.
B. Resurse materiale
Resursele materiale care includ facilităţi, echipament, teren şi alte bunuri, susţin programele de învăţare şi cresc eficienţa instituţiei. Planificarea resurselor materiale este integrată în planificarea instituţională.
C. Resurse tehnologice
Resursele tehnologice sunt folosite pentru susţinerea procesului de învăţare al studenţilor şi pentru a creşte eficienţa instituţională. Instituţia se asigură că orice suport tehnologic este conceput pentru a răspunde nevoilor în predare, învăţare, comunicare colegială prin net, cercetare şi sisteme operaţionale.
Serviciile tehnologice, suportul profesional, facilităţile, suporturile hardware şi software sunt concepute pentru a spori operaţiunile şi eficienţa instituţiei.
D. Resurse financiare
Resursele financiare sunt suficiente pentru a susţine programul educaţional şi spori eficienţa instituţiei. Distribuirea resurselor susţine dezvoltarea, mentenanţa şi consolidarea programelor şi a serviciilor.
Instituţia planifică şi foloseşte resursele financiare cu integritate şi într-o manieră care asigură stabilitate financiară. Nivelul resurselor financiare oferă o expectativă a solvenţei financiare pe termen scurt şi lung.

4. Guvernare şi conducere
Instituţia recunoaşte şi utilizează contribuţiile leadershipului în cadrul organizaţiei pentru îmbunătăţirea continuă a instituţiei. Rolul conducerii este acela de a facilita decizii care să susţină programul de învăţare şi să îmbunătăţească eficienţa instituţiei. Sunt trasate responsabilităţi pentru bordul de conducere şi pentru administratorul şef.
A. Procesul de luare a deciziilor
Instituţia recunoaşte că o conducere etică şi eficientă îi permite să identifice valori şi să atingă obiective, să înveţe şi să îmbunătăţească.
Liderii instituţiei creează un mediu pentru inovaţie şi excelenţă instituţională. Stafful, administratorii şi studenţii sunt încurajaţi să ia iniţiativa şi să dezvolte practicile, programele şi serviciile în care aceştia sunt implicaţi.
Instituţia stabileşte şi implementează o politică scrisă în ceea ce priveşte participarea facultăţii, a staffului, a administratorilor şi a studenţilor în procesul luării deciziilor.
B. Organizarea bordului şi a administraţiei
Pe lângă leadershipul individual, instituţia recunoaşte responsabilităţile care-i revin bordului de conducere pentru aplicarea politicilor şi administratorului şef pentru funcţionarea eficientă a instituţiei.
Bordul instituţiei este responsabil pentru stabilirea politicilor de asigurare a calităţii, integrităţii, eficienţei programlui de învăţământ şi pentru stabilitatea financiară a instituţiei.
Preşedintele are prima responsabilitate pentru calitatea instituţiei pe care acesta o conduce. El oferă conducere în planificare, organizare, buget, precum şi în selectarea şi dezvoltarea personalului.

CAPITOLUL IV.
Implementare.

Evaluarea instituţională este considerată de către Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare (CONEAU) ca fiind un proces complex în care se disting două faze: autoevaluarea şi evaluarea externă, fiecare dintre ele cu distincţi actori al căror obiectiv comun este acela de a asigura calitatea academică.
Procesul de evaluare instituţională se va desfăşura având următoarele etape:
1. Acordul/angajamentul dintre Instituţia Universitară şi CONEAU
- acesta este punctul de plecare al procesului. Este bazat pe încredere şi scopul lui este acela de a ridica calitatea instituţiei.
2. Procesul de autoevaluare
- instituţia îşi evaluează propriile programe şi servicii în relaţie cu filosofia şi misiunea propusă. În această etapă instituţia poaze consulta CONEAU, dacă se consideră necesar acest lucru. Obiectivul acestei evaluări este acela ca instituţia să obţină o informaţie relevantă cu privire la un proces sau la o situaţie dată.
3. Pregătirea evaluării externe
- etapa aceasta este indispensabilă pentru organizarea următoare a procesului. Sunt definiţi evaluatorii care vor evalua rapoartele din diferitele documente trimise de instituţie. Membrii echipei tehnice CONEAU păstrează contactul cu membrii instituţiei pe care îi indică rectorul.
4. Dezvoltarea activităţilor Comitetului de Evaluare
- această etapă începe cu definirea calendarului şi a sarcinilor pentru Comitetul de Evaluare şi culminează cu redactarea unui document pertinent.
5. Redactarea pentru CONEAU a unei versiuni preliminare a raportului final şi prezentarea lui în instituţie
- evaluatorii pregătesc un proiect de raport pentru a-l discuta împreună cu autorităţile instituţiei în cederea unui schimb de opinii.
6. Observaţiile rectorului şi luarea în considerare a acestora de către CONEAU.
- în cazul în care observaţiile rectorului ridică întrebări cu privire la raportul preliminar, acestea vor fi analizate de către CONEAU, pentru a se decide dacă vor fi sau nu incluse în raportul final.
7. Adoptarea raportului final, publicarea şi difuzarea acestuia împreună cu observaţiile rectorului.
- CONEAU aprobă un raport final, care este distribuit împreună cu observaţiile rectorului.


Referințe bibliografice:

EUA , 2013. Institutional Evaluation Programme: Guidelines for institutions.

Loukkola, Tia. 2012. Institutional evaluation in practice.

Dongmei, Z. și Jiangbo, C. 2009. Undergraduate Teaching and Learning.

Evaluation. Chinese Education and Society. 42 (1) . 33–41. doi 10.2753/ced1061-1932420103.

Martin, L.R. 2010. La racionalización de la evaluación institucional: necesidad y      realidad. Revista Iberoamericana de Educación. 53(2).

Institutional Evaluation Programme – IEP Extras de la : www.eua.be/iep.

Vincent,  N.  2010. A Constructive Model for Performance Evaluation in Higher Education Institutions. doi.org/10.2139/ssrn.1877598 . Extras de http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1877598.

Funda, K. și McNamara, G. 2013. The Increasingly Central Role of School Self-Evaluation in Inspection Systems across Europe: The Case of Ireland. Turkish Journal of Education. 3(1). Extras de la: www.turje.org.

Mann, Michael J., Smith, Megan L. 2013. Promoting Rigor-in-Practice through School Self-Evaluation: A Middle School's Experience with Model Development, Implementation, and Evaluation.  Research in Middle Level Education Online. 37(4).

 Leitea, D., Santiago, R, A.,  Sarricob, S,C.,  Leitec, L,C,.  &  Polidoria, M. (2006) Students’ perceptions on the influence of institutional evaluation on Universities. Assessment & Evaluation in Higher Education 36 (6). 625–638.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu