miercuri, 30 aprilie 2014

Instrumente de evaluare



Student : Bărcăcianu Dănuț

I.             Testul docimologic
Testul docimologic este o probă complexă, formată dintr-un ansamblu de sarcini de lucru (itemi), care permit determinarea gradului de însuşire a cunoştințelor de către elevi sau a nivelului de dezvoltare a unor capacități pe bază de măsurători şi aprecieri riguroase.
Etape în realizarea testului docimologic:
1.     Precizarea obiectivelor
2.     Stabilirea conținutului
3.     Stabilirea variantelor de itemi
4.     Elaborarea itemilor
5.     Oraganizarea testului
6.     Cuantificarea testului
7.     Aplicarea și interpretarea testului

Itemul reprezintă elementul constitutiv al testului şi poate fi definit fiind întrebarea, problema sau sarcina de efectuat.
Există mai multe tipuri de itemi din care amintim doar câteva: Obiectivi și subiectivi, cu alegere duală, itemi pereche și itemi cu alegere multiplă.



II . Alte metode şi instrumente de evaluare .

1. Probele orale:

a) Conversaţia de verificare (prin întrebări şi răspunsuri);
b) cu suport visual ( discuție cu supor in imagini, planșe, obiecte..)
c) Redarea (unui conţinut, a unui ansamblu de informaţii, evenimente, fapte..)
d) Descrierea şi reconstituirea; (constă în descrierea verbală a unei structuri realizate din piese sau module de diferite forme şi culori )
e) Descrierea / explicarea / instructajul; (are drept obiectiv principal descrierea unui obiect sau a unei proceduri)
f) Completarea unor dialoguri incomplete. (prezentarea unui dialog în care lipsesc replicile unuia dintre interlocutori)

 2. Probele scrise:

a) Extemporalul (lucrarea scrisă neanunţată)
b) Activitatea de muncă independentă în clasă ( se desfăşoară sub supravegherea cadrului didactic.)
c) Lucrarea de control (anunţată);
d) Tema pentru acasă ( este o formă de activitate independentă)

  


3. Probele practice

a) confecţionarea unor obiecte;
b) executarea unor experienţe sau lucrări experimentale;
c) întocmirea unor desene, schiţe, grafice;
d) interpretarea unui anumit rol; 
e) trecerea unor probe sportive etc.

B. Metode şi instrumente complementare

1. Observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevilor ( o tehnică de evaluare care furnizează o serie de informaţii utile, greu de obţinut pe alte căi)
2. Investigaţia ( o activitate pe care elevul o desfăşoară într-o oră în vederea rezolvării
unei situaţii complicate, pe baza unor instrucţiuni precise)
3. Proiectul ( Începe în clasă şi continuă în afara şcolii, individual sau în grup câteva zile sau săptămâni. Se încheie tot în clasă prin prezentarea unui raport sau a produselor realizate)
4. Portofoliul ( Portofoliul este un instrument complex de evaluare care presupune o selecţie sistematică, făcută, de regulă, de către elevi (dar şi de către cadrele didactice) a unor produse relevante ale activităţii elevilor (individual sau în grup). Portofoliul include şi rezultatele relevante obţinute prin celelalte metode şi tehnici de evaluare
5. Portofoliu digital ( este ca un portofoliu normal, numai că este realizat digital, într-un spațiu virtual, unde sunt stocate si postate materialel descries mai sus) Portofoliu digital capătă noi dimensiuni asigurând funcționalități didactice multiple: predare, învățare, evaluare. El se poate realiza atât pe support digital ( hard- disk, CD, DVD) cât și în spațiul virtual on-line ( bloguri, site-uri)
6.. Autoevaluarea (este evaluarea efectuată de către elev a ceea ce el a realizat şi/sau a
comportamentului său)

7. Grila de evaluare , conține o enumerare de criterii si subcriterii, funcție de care se realizează evaluarea activității elevului

III. Instrumente moderne de evaluare

v „Hărţile conceptuale („conceptual maps”) sau hărţile cognitive („cognitive maps”) pot fi definite drept oglinzi ale modului de gândire, simţire şi înţelegere ale celui/celor care le elaborează. (Oprea, 2006, 255). Ele sunt instrumente care îi permit cadrului didactic să evalueze nu atât cunoştinţele pe care le deţin elevii, ci, mult mai important, relaţiile pe care aceştia le stabilesc între diverse concepte.
Există mai multe tipuri de hărți conceptuale:

„pânza de păianjen”  


Hartă conceptuală ierarhică  

Hartă conceptuală  lineară  


Metoda R.A.I. (Răspunde – Aruncă – Interoghează) vizează „stimularea şi dezvoltarea capacităţilor elevilor de a comunica (prin întrebări şi răspunsuri) ceea ce tocmai au învăţat.” (Oprea, 2006, 269). Denumirea acestei metode provine de la asocierea iniţialelor cuvintelor Răspunde – Aruncă – Interoghează. Poate fi utilizată în orice moment al activităţii didactice, în cadrul unei activităţi frontale sau de grup.  Un demers evaluativ realizat prin intermediul acestei metode implică respectarea următorilor paşi :
- se precizează conţinutul/tema supus/ă evaluării;
-        se oferă o minge uşoară elevului desemnat să înceapă activitatea;
-        acesta formulează o întrebare şi aruncă mingea către un coleg care va preciza răspunsul; la rândul său, acesta va arunca mingea altui coleg, adresându-i o nouă întrebare;
-        elevul care nu va putea oferi răspunsul corect la întrebare va ieşi din „joc”, răspunsul corect fiind specificat de cel ce a formulat întrebarea; acesta are dreptul de a mai adresa o întrebare, iar în cazul în care nici el nu cunoaşte răspunsul corect, va părăsi „jocul” în favoarea celui căruia i-a adresat întrebarea;
-        în „joc” vor rămâne numai elevii care demonstrează că deţin cunoştinţe solide în legătură cu tema evaluată;
-        la final, profesorul clarifică eventualele probleme/întrebări rămase fără răspuns.

Tehnica 3-2-1

ü  trei concepte pe care le-au învăţat în secvenţa/activitatea didactică respectivă;
ü  două idei pe care ar dori să le dezvolte sau să le completeze cu noi informaţii;
ü  o capacitate, o pricepere sau o abilitate pe care şi-au format-o/au exersat-o în cadrul activităţii de predare-învăţare.

IV. Metode și instrumente de evaluare pentru elevii cu cerințe speciale

1.     Studiul de caz
2.     Genograma
3.     Ecoharta
4.     Fișa psihologică individuală
5.     Managementul de caz
6.     Palanul de serviciu personalizat ( PSP)
7.     Programul de intervenție personalizat ( PIP)
8.      

Referințe:
C. Cucoș ( 2008) Teoria și metodologia evaluarii. București , Polirom , 2008.
M. Manolescu(2010). Teoria și metodologia evaluării. București, Editura universitară, 2010
A. Gherguț ( 2011) Evaluare și intervenție psihoeducațională. București, Polirom , 2011


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu