Student :
Bărcăcianu Dănuț
Scopul principal al şcolii este pregătirea pentru
viaţă. În contextual formării elevilor pentru atingerea acestui scop, învăţarea
prin cooperare este mai mult decât binevenită, aceasta constituind un mijloc
prin care se asigură o relaţie
deschisă între parteneri, se dezvoltă atitudini şi comportamente bazate
pe încredere, favorizând formarea atitudinii pozitive faţă
de învăţare. Învăţarea prin cooperare valorizează schimburile intelectuale şi verbale şi mizează pe o
logică a învăţării care ţine cont de opiniile celorlalţi. Munca în echipă are
efecte semnificative asupra personalităţii elevilor, nu numai pe termen scurt
dar şi de-alungul vieţii, ajutându-i
pe elevi să se integreze în câmpul muncii mult mai uşor.
Învăţarea prin
cooperare este o strategie de instruire structurată şi sistematizată a grupurilor
mici de elevi,
astfel încât aceştia să poată lucra împreună urmând ca fiecare membru al
grupului să-şi
îmbunătăţească performanţele
proprii şi
să contribuie
la creşterea
performanţelor
celorlalţi
membrii ai grupului. (Johnson et al, 2000).
Avantajele
învăţării prin cooperare
- Pentru mulţi elevi/studenţi învăţarea prin cooperare constituie un mijloc
eficient de valorizare a schimburilor intelectuale şi verbale, intensificând
procesarea informaţiei în condiţiile în care se ţine seama de opiniile
celorlalţi. Munca în echipă este un stimulant intellectual şi
declanşator al schimbului de opinii şi de informaţii. Învăţarea prin cooperare favorizează
schimbul de idei şi discuţia, adică toate condiţiile care contribuie la
educarea spiritului critic şi
obiectivităţii. În activităţile dintr-o echipă se analizează soluţiile
emise dezvoltându-se capacităţile de autoevaluare a participanţilor. Elevii
sunt încurajaţi să aibă o atitudine deschisă ce va fi bazată pe iniţiative personale.
Dezavantajele
învăţării prin cooperare - învăţarea prin cooperare prezintă
anumite dezavantaje, precum faptul că lucrul în echipă nu va reuşi întotdeauna
să integreze copiii timizi şi cu deficienţe majore de comunicare. Este posibil
ca, uneori, productivitatea unor elevi să scadă atunci când sunt obligaţi să
colaboreze cu alţi elevi. De
multe ori, se constată că unii elevi vor domina activităţile de grup. Rolul
profesorului este foarte important şi înainte de formarea unor echipe dar şi în
timpul activităţilor din cadrul acestora. Se vor stabili reguli precise de colaborare
şi învăţare la nivel de grup.
Pentru
ca lucrul realizat cu ajutorul învăţării prin cooperare să fie eficient este
bine ca aceste activităţi să fie foarte bine planificate. Evidenţiem
câteva elemente care considerăm că sunt importante. Mai întâi, este nevoie de o
planificare riguroasă a activităţilor care vor avea loc. Vor fi, apoi,
prezentate activităţile elevilor. Va fi nevoie de monitorizarea activităţilor
de către profesor şi de scurte intervenţii atunci când va fi strict necesar.
Activităţile vor fi evaluate la nivel de grup, individual, cu toată clasa sau
de către professor. Nu
în ultimul rând, va fi nevoie de sugestii pentru îmbunătiţerea activităţii de
cooperare.
Principalele
elemente care caracterizează învăţarea prin cooperare sunt:
Ø Interdependenţa
pozitivă – eforturile fiecărui membru al grupului sunt necesare şi
indispensabile grupului pentru a reuşi. Membrii
grupului trebuie să se bazeze pe ceilalţi pentru a-şi îndeplini scopurile,
fiecare având două responsabilităţi: să aducă o contribuţie unică la eforturile
comune datorită resurselor sau responsabilităţilor derivate din sarcină şi să
se asigure că fiecare membru din grup va beneficia de această contribuţie;
Ø Interacţiunea
faţă în faţă – fiecare membru al grupului prin interacţiune
directă, promovează succesul celorlalţi în completarea sarcinilor prin
cooperare. O mare parte din informaţii ar trebui să fie discutate interactiv.
Aceste shimburi interpersonale directe sunt vitale pentru a ajuta pe copii să
se sprijine, să încurajeze, să laude, şi să se stimuleze unii pe alţii.
Ø Responsabilitatea
individuală - fiecare membru al grupului este responsabil pentru
munca lui şi pentru îndeplinirea sarcinilor aferente poziţiei deţinute. Copiii
trebuie să ştie că învăţarea prin cooperare cu strategiile ei nu este o
modalitate prin care numai unii fac toată munca. Copiii care nucontribuie nu
primesc credite. În mod individual copiii pot fi responsabilizaţi prin mai
multe metode cum ar fi examinarea orală la întâmplare a copiilor, observarea
fiecărui grup şi înregistrarea contribuţiei individuale etc;
Ø Abilităţi
interpersonale şi de grup mic – predarea directă a abilităţilor interpersonale şi de
grup mic este necesară pentru participarea efectivă în grupuri de învăţare prin
cooperare. Printre abilităţile de care elevii au nevoie, pentru a lucra cu
succes în grupuri mici, se numără: încrederea, capacitatea de a conduce, luarea
de decizii, comunicarea şi abilităţi de management al situaţiilor de conflict;
Ø Procesarea în
grup - este esenţial ca membrii grupului să discute cât de bine funcţionează
grupul, astfel încât să poată face shimbări şi îmbunătăţiri. Grupul evaluează
cât de bine şi-a îndeplinit sarcinile şi cît de eficienţi au fost membrii când
au lucrat în grup.
Modele ale învăţării prin cooperare -
Începând cu deceniul al şaptelea al secolului XX, s-au impus, cu precădere,
patru modele ale învăţării prin cooperare, reprezentate de fraţii David W. şi
Roger T. Johnson, Robert E. Slavin, E. Cohen şi Spencer Kagan (Johnson, D. W. şi
Johnson, R. T., 2009; Slavin, R., 1994). În continuare, prezentăm într-un
tabel, elementele esenţiale ale fiecărui model:
Tabel 1.1: Modele ale învăţării prin
cooperare
Modelul lui Johnson & Johnson
|
Modelul lui Slavin
|
Modelul lui Cohen
|
Modelul lui Kagan
|
Combină grupurile de învăţare formale şi cele informale (pe
perioadă scurtă) cu grupurile tradiţionale (formate pe termen lung cu membri
stabili) pentru a crea o suţinere reciprocă pe o perioadă mai lungă de timp
|
Slavin divizează
metodele de învăţare prin cooperare în:
-metode de studio
în grup (elevii lucrează în grup pentru a-şi consolida informaţiile primite)
-metode de
învăţare activă (elevii se implică în realizarea unor proiecte comune)
|
Cohen recomandă învăţarea prin cooperare drept metodă de promovare a
armoniei sociale şi a egalităţii de şanse în clasele şi şcolile unde există
elevi cu profiluri etnice şi rasiale diferite
|
Nevoia de a respecta şi
înţelege principiile de bază ale învăţării prin cooperare: interdependenţa
pozitivă, responsabilitatea individuală, participarea egală şi interacţiunea simultană.
|
Tehnici
de învăţare prin cooperare: Barkley, Cross şi Major (Barkley, Cross și Major,
2005) consideră că
următoarele categorii de tehnici de învăţare prin cooperare pot fi luate în
calcul. Categoriile de învăţare prin cooperare sunt: discuțiile, predarea
reciprocă, organizatorii grafici, scrierea și rezolvarea de probleme. Fiecare
categorie cuprinde un număr de potențiale structuri pentru a ghida dezvoltarea exerciţiilor
de învățare prin cooperare.
Discuţiile cuprind:
a.
Think/pair/share – permite elevului reflectarea la o
problemă, împărtășirea ei cu ceilalți și primirea de soluții
b.
Interviu în trei paşi – elevii se intervieviează
reciproc, cu ajutorul întrebărilor oferite de profesor
Predarea reciprocă
cuprinde:
a.
Luarea de notiţe în perechi – elevii primesc feed-back
de la colegii lor asupra notițelor pe care le-au luat
b.
Jigsaw – elevii participă pe rând la discuții de grup
care se focalizează pe probleme diferite din subiectul dat
Organizatorii
grafici cuprind:
a.
Grilă de grupă -
elevii vor clasifica si organiza informația într-un tabel
b.
Lanţuri de secvenţă – reprezentări vizuale a unor
actiui, decizii, roluri , etc
Scrierea cuprinde:
a.
Eseuri în diadă – se dezvoltă o întrebare si un model
de răspuns pe baza celor citite, ir în clasă elevii schimbă întrebările între
ei si oferă răspunsuri
b.
Editarea în pereche – fiecare elev descrie ideile lui
si felul în care a lucrat în timp ce partenerul lui ia notițe și pune întrebări
Rezolvarea de probleme:
a.
Trimite o problemă – elevii fac schimb de probleme de
rezolvat si fiecare priemste una sau mai multe probleme si oferă soluții
b.
Trei stau, unul ascultă – grupul face o pauză și
trimite un reprezentant la alt grup pentru a prezenta stadiul la care ei au
ajuns si pentru a culege informații de la ceilalți
Bibliografie
selectivă:
Ø Barkley, E.F., Cross, K.P., &
Major, C.H. (2005). Collaborative
Learning Techniques: A Handbook for College Faculty. San Francisco: Jossey-Bass.
http://www.creighton.edu/sites/www.creighton.edu/files/TL-Pedagogies-Collaborative%20Learning_0.pdf;
Ø Gutierrez, G.J.L., (2007). Aprendizaje cooperative: Metodologia
didactica para la escuela inclusive, Marqués de Mondéjar, 32. 28028, Madrid
Ø
Johnson, David W., Johnson, Roger T. & Stanne,
Mary Beth. (2000). Cooperative learning methods: A meta- analysis. (http://www.ccsstl.com/sites/default/files/
Cooperative%20Learning%20Research%20.pdf
-accesat 13. 12. 2012).
Ø Johnson, D. W. şi Johnson, R. T.
(2009). Energizing Learning: The Instructional Power of Conflict. În Educational Researcher, 38, 1, 37-51.
Ø Slavin, Robert E. (1996). Research
on cooperative learning and achievement: What we know, what we need to know.
În Contemporary Educational
Psychology, 21, 43-69.
Ø http://serc.carleton.edu/introgeo/cooperative/index.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu